Hai kawan-kawan. Apa khabar semua?? Nak buat entry baru daa..entry lepas kita bincang tentang UAV. Sekarang kita nak buat entry tentang titik kawalan untuk pemetaan fotogrametri.. Kawan-kawan dah bersedia ke tidak?
TITIK KAWALAN UNTUK PEMETAAN FOTOGRAMETRI
Kawalan fotogrametri
diperlukan untuk mengorientasikan foto-foto udara dengan bumi. Kawalan
fotogrametri ini mengandungi titik-titik yang kedudukannya diketahui dalam
sistem kodinet rujukan objek di bumi dan ini dapat dilihat di foto-foto itu
sendiri. Kawalan fotogrametri boleh dibahagikan kepada dua bentuk;
i)
kawalan ufuk (planimetri);
ii)
kawalan tegak (hipsometri).
Kerja
ukur untuk kawalan fotogrametri dilakukan dalam dua peringkat.
Peringkat pertama
-> menubuhkan rangkaian kawalan asas di kawasan projek. Kawalan asas
ini diwujudkan dengan menandakan kawalan ufuk dan kawalan tegak, kedua-duanya
itu akan menjadi rujukan kepada ukuran-ukuran kawalan foto.
Peringkat kedua
-> menetapkan kedudukan bumi kawalan-kawalan foto ini dengan membuat
pengukuran di bumi dan ini dimulakan daripada rangkaian kawalan asas ini.
Titik-titik kawalan foto merupakan titik-titik imej yang sebenarnya terimej
dalam foto yang digunakan untuk mengawal gerakerja fotogrametri.
Bilangan dan penempatan kawalan foto
Bilangan
titik kawalan yang diperlukan dan penempatan optima kawalan foto banyak
bergantung kepada kegunaan yang akan dilakukan terhadap kedua-duanya itu.
Paling minima untuk memelot sirip sekurang-kurangnya dua titik planimetri dan
tiga titik tegak diperlukan. Sungguh pun bilangan minima titik-titik kawalan
foto itu sedemikian, ada baiknya jika bilangan titik kawalan itu dilebihkan
supaya ketepatan operasi fotogrametri itu bertambah.
Pada amnya, tiap-tiap
model-stereo yang disesuaikan dalam alat plot-stereo mesti mempunyai tiga titik
kawalan ufuk dan empat titik kawalan tegak, satu di tiap-tiap penjuru sirip
Jika
merancang untuk menyambung kawalan fotogrametri dengan tujuan untuk menambahkan
kawalan foto, tidak perlu diadakan begitu banyak titik kawalan bumi.
Penyambungan kawalan fotogrametri adalah juga proses fotogrametri untuk
menambahkan kawalan foto dari titik kawalan yang kecil bilangannya untuk
mengukur bumi. Cara ini adalah yang
paling ekonomikal sekali dalam menyelesaikan masaalah kawalan fotogrametri.
Pada amnya, bilangan
kawalan bumi yang perlu diadakan untuk mengukur bumi dalam kes operasi
penigasegian udara, sekurang-kurangnya dua titik kawalan ufuk dan empat titik
kawalan tegak bagi tiap-tiap lima model-stereo dalam sesuatu jalur itu (lihat
rajah 4.2).
Dalam
kawasan pemetaan yang melibatkan blok-blok foto, kawalan bumi ini hendaklah
disusun secara sistematik diseluruh blok. Penempatan kawalan yang baik
mengandungi kawalan ufuk mengelilingi perimeter blok tersebut dengan taburan
yang seragam bagi kawalan tegak di serata blok. Ackermann mencadangkan bagi
blok yang besar, pecahan blok ini adalah pada tiap antara 15-20 sirip dan 6-7
jalur untuk mewujudkan suatu pecahan blok. (Rajah 4.3). Dengan tumpuan kawalan
yang rapi diperolehi persamaan cerapan yang berlebihan dalam segitiga blok
saperti ini. Ini akan menghasilkan ralat-ralat piawai yang paling kecil dalam
pelarasan segitiga ini.
Oleh
kerana perambatan ralat berlainan corak dan bentuknya antara kawalan planimetri
dan kawalan ketinggian, akan dihuraikan kedua-dua kawalan itu dengan cara
berasingan.
Kawalan
planimetri
Taburan
kawalan planimetri saperti yang ditunjukkan dalam rajah 4.3 merupakan bentuk
optima. Dengan menambahkan lagi kawalan
saperti ini tidak akan menambahkan ketepatan kerja penigasegian dan
pelarasannya. Bagi kerja yang berskala besar, titik-titik kawalan planimetri di
tiap-tiap 5-6 model adalah mencukupi.. Bagi kerja-kerja berskala kecil yang
bernisbahkan 1:50,000, kawalan bumi di tiap-tiap 15-20 model biasanya
digunakan.
Kawalan
ketinggian
Perambatan
ralat dalam kawalan ketinggian adalah lebih rumit lagi, maka tumpuan kawalan
tinggi adalah berlebihan daripada yang diperlukan terhadap kawalan planimetri
supaya pembentukan blok dapat dilakukan dengan lebih teliti dan sempurna.
Taburannya adalah saperti yang ditunjukkan dalam rajah 4.4. Bagi pelarasan
polinomial order pertama, kawalan ketinggian diperlukan pada tiap-tiap jalur
penerbangan, dengan selangan sirip tiap-tiap jalur dalam blok. Dengan bentuk
taburan saperti yang ditunjukkan dalam rajah 4.4 ini, magnitud ralat-ralat sistematik akan menjadi
kurang. Taburan titik-titk kawalan planimetri dan ketinggian digambarkan dalam
rajah 4.5.
Kaedah penandaan titik kawalan bumi.
Kebanyakan
titik kawalan foto dipilih setelah disiapkan fotografi itu sendiri dan selepas
dipilih perin-perin kontaknya. Kelebihan membuat pemilihan titik kawalan
saperti ini adalah untuk mengenalpasti positif titik-titik itu difoto disamping
menentukan kedudukan yang sesuai titik-titik itu sendiri. Paramuka-paramuka
semulajadi itu dapat dikenalpasti dengan mudah dan ini tidak akan menimbulkan
kekaburan pada foto dan senang pula dikesan diatasnya. Titik-titik semulajadi
ini mudah dipilh sebagai titik kawalan. Titik-titik kawalan semulajadi ini
biasanya terdiri daripada beberapa paramuka saperti yang digambarkan dalam
rajah 4.6.
Sebagai
contoh, resolusi filem adalah 0.05mm dan skala foto 1:15,000, maka saiz sasaran
yang mudah dikenalpasti pada foto adalah:
= 0.05 x
15,000 x 10q3 m
= 0.75 m
Bulatkan
angka ini menjadi 1 m.
Kejituan dalam kawalan bumi
Kejituan
kawalan bumi yang diperlukan bergantung kepada kejituan pemetaan dalam proses
menggunakan alat stereo berasaskan skala pemetaan yang tertentu.
Kejituan
kawalan planimetri
Untuk
tujuan pemetaan, garis yang sekecil-kecil sekali yang diplot adalah 0.1 mm.
Berasaskan skala pemetaan, katakanlah 1:10,000, ukuran dibumi menjadi:
0.1
mm x
10,000 x 10-3 m
= 1 m
Oleh
itu, kejituan ukuran bumi yang diperolehi adalah + 1 m. Jadual dibawah menunjukkan kejituan ukuran
untuk kawalan bumi bagi pemetaan fotogrametri berasaskan skala-skala pemetaan
yang tertentu;
Skala pemetaan Kejituan ukuran bumi (m)
1: 50,000 5
1: 40,000 4
1: 25,000 2.5
1: 20,000 2
1: 15,000 1.5
1: 10,000 1
1: 5,000 0.5
Kejituan
kawalan ketinggian
Dalam ukuran fotogrametri,
peruntukan yang diberi dari segi kejituan ketinggian yang dibenarkan adalah
0.01% Z, dengan Z merupakan tinggi penerbangan. Dari hubungan;
Skala
foto =
f
Z
Iaitu 1
= 152
15,000 Z
\
Z =
2,280 m
Maka
kejituan kawalan ketinggian adalah
= 0.01% x
2,280
= 0.228 m
No comments :
Post a Comment