Monday 24 November 2014

Fotogrammetri Terestial


Assalamualaikum dan selamat pagi, Pagi2 ni tetibe je keluar idea untuk masukkan entry berkaitan dengan fotgrammetri. Hmm agak2 nye ape ye entry untuk kali ni? hehehe. Sebelum menaip untuk entry kali ni, kene sediakan sepiring dua tiga keping biskut jacob kat sebelah supaya mulut ni sentiasa boleh mengunyah..hahaha..breakfast katakan dan jangan sekali skip breakfast k?? makan sambil mendengar lagu akustik by Hujan.Memg layan pagi2 ni..


https://www.youtube.com/watch?v=MiVlfmjbr9g

Opps..sori merapu..bila la admin nak masuk cite pasal entry ni..



Bismilahirahmanirahim..ok! Entry kali ni adalah mengenai Fotogrammetri terestial., Mesti pembaca tertanya2 ape itu terestial kn? Fotogrammetri tu dah tahu..tapi terestial?? 
ok terestial bermaksud di atas pemukaan bumi. Jadi ape kaitannye ngn bidang fotogrammetri ni? Apabila fotogrammetri dan terestial bergabung nak disenangkan cerita ia adalah pengambilan foto di atas permukaan bumi.Hah..sebelum ni admin berseloka mengenai pengambilan foto di udara kan?
Ia juga boleh di ambil di darat jugak.

Kenapa ia perlu digunakan?
hah..foto yang diambil di udara di ambil pada skala yang besar dan meliputi kawasan yang luas..jadi untuk mendapatkan ketepatan yang tinggi, foto di darat juga perlu diambil supaya maklumat lebih terperinci dan berguna.. :)


 fuyohhh...!!

Dasyatkan sistem pemetaan yang selama ni kita tidak tahu..

ok! Persoalan seterusnya, alat apa yang kita gunakan untuk kerja fotogrametri terestial ni?
ia ada dalam entry yang admin post sebelum ni iaitu :
a) kamera metrik
b) kamera non-metrik

kamera metrik


kamera non-metrik


Kamera boleh diambil dengan menggunakan tangan dan diletakkan diatas tripod. Oleh yang demikian (penanda wancana waktu buat karangan sekolah dulu..hehe) ,kegunaan kedua2 kamera ini akan menghasilkan foto yang cam ni ye ;)



Bagaimana ia diambil??
- seluruh fotograf objek diambil dengan kedudukan kamera mengelilingi
  objek. 

- biasanya paksi kamera adalah konvergen dan dihalakan ke pusat objek manakala bagi        konfigurasi normal paksi kamera adalah selari ke objek. 

- koordinat titik-titik di atas permukaan objek memerlukan ketepatan yang sama pada  keseluruhan objek untuk menghasilkan koordinat dalam sistem tiga dimensi bagi titik-titik di  atas objek.




Ok..sekian untuk entry kali ni..biskut pun sudah abis..dah berapa round admin makan tadi..hehe
Terima kasih terhadap perhatian pembaca..kita akan berjumpa lagi pada next entry..ok?
 Bye2..
Assalamualaikum...

No comments :

Post a Comment